BLOG

Social Media ordbog

Det man siger VS. Det man mener

A/B testing

Dækker over en split-test på to forskellige annoncer på eks. Facebook og vurderer dem mod hinanden for at se hvilken der klarer sig bedst.

Actions

‘Handlinger’ bruges til at se det antal handlinger som brugerne foretager sig, såsom liker, kommenterer eller deler opslag.

Algoritme

Den mekanisme som Sociale Medier og søgemaskinerne bruger til at indeksere og opdele søgeresultater, så brugerne bliver mødt af det som er mest relevant for deres søgning.

Awareness

Kendskab til dit brand eller din virksomhed. Annoncering og relevant indhold for din målgruppe kan være med at højne kendskabet.

Bio / Biografi

Teksten under profilbilledet på Instagram.

Oftest høres “link i bio”, hvilket betyder, at der henvises til at følge et link der ligger i biografien.

Boost

At øge et opslags rækkevidde på især Facebook. Boost-knappen koster et mindre beløb at bruge. Det anbefales at lave en annonce i stedet for at booste et opslag.

Content

Content er indhold/opslag med tekst/billeder. God content skal være interessant og relevant for dem der ser dine opslag. Godt content vil blive belønnet med likes, kommentarer og delinger.

CPC

Cost Per Click er det beløb der opkræves hver gang en bruger klikker på en annonce.

Det kan være et link, billed, en kommentar eller en knap der er tilknyttet annoncen.

Cross-linking

Er de links som findes mellem siderne på hjemmesiden eller mellem en blog.

De øger chancen for at blive vist på søgemaskiner.

Deling/share

Trykker man på dele/share-knappen, på et opslag kommer opslaget længere ud og bliver set af flere mennesker.

Demografiske segmenter

Opdeling af følgere på sociale medier efter køn og alder.

DM – PB

En direkte/privat besked fra en bruger til en anden bruger på Sociale Medier.

Eksponeringer

Det antal gange et opslag, annonce osv. er blevet vist.

Emoji

Alle de ikoner, smileys der ofte bliver brugt på sociale medier.

Engagement

Hvor meget dit indhold formår at skabe interaktion fra følgerne i form af likes, kommentar og delinger.

Facebook Business Manager

Den platform hvor du administrerer din Facebook side og Facebook annoncer.

Her er der også mulighed for at oprette annoncer til Instagram.

Facebook Pixel

Et stykke kode, der gør det muligt for Facebook at matche dine besøgende med Facebook-profiler. Med pixlen kan man tracke handlinger på din hjemmeside, Herefter kan du målrette annoncer mod de mennesker, der har været på denne side, og dermed ramme mere præcis med annoncerne. Du kan ikke selv se hvilke specifikke personer. Al data sendes i anonymiseret form til Facebook.

Fans/Følgere/Followers

De brugere som vælger at engagere sig i din virksomhed og følge med i hvad du laver.

Feed

Den side hvor du ser din daglige strøm af opslag, fra de personer du følger eller er venner med.

Give Away

Give Aways er konkurrencer hvor det er gratis at deltage, men oftes kræves det at deltageren kommenterer eller liker opslaget.

KPI

Key Performance Indicators” er vigtige parametre for hvordan virksomheden klarer sig. Ved at opstille KPI’er kan man måle hvordan virksomheden klarer sig i forhold til deres mål. En KPI’er kunne være ønsket om en øget trafik til hjemmesiden.

Leads

Leads handler om at få nye kunder. Det er et lead hvis virksomheden har info om personen som gør det muligt at kontakte vedkommende. Info som: Navn, mail eller telefonnummer. Disse informationer kan kunden have oplyst ved at tilmelde sig et nyhedsbrev osv.

Organisk (rækkevidde)

Rækkevidde er det antal personer et opslag er nået ud til. Når rækkevidden er organisk, betyder det antallet af personer, som har fået vist opslaget uden du har betalt for det i en annonce. Modsat med betaling er det betalt rækkevidde.

Retargeting

Annoncering rettet mod internetbrugere, der tidligere har besøgt en hjemmeside.

Annonce fra virksomheden vises efterfølgende i søgemaskinen eller på Facebook.

ROAS

Return on Advertising Spend. Beregner hvor meget du får ud af annoncer.

ROAS= Omsætning / Omkostning.

Hvis du bruger 1.000 kr. på en annonce og annoncen giver dig en omsætning på 5.000 kr så lyder beregningen: ROAS= 5000/1000 =5

Det betyder altså at annoncen giver dig dine penge 5 gange / 500% igen.

SEO

Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering.

Det er den proces der ligger i at optimere en hjemmeside så søgemaskinerne rangere hjemmesider højere og gøre din side relevant i forhold til brugernes søgning.

Shoutout

En opfordring fra en bruger til at tjekke en anden brugers profil ud.

SoMe

Sociale medier. Fællesbetegnelse for alle sociale medier. Platforme som Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter mm.

Stories

Stories er små film klip som giver mulighed for at dele lidt af hverdagen lidt oftere. Stories vises kun i 24 timer hvorefter de er væk igen. Dog er det muligt at gemme dem i højdepunkter eks. på Instagram så de gemmes på profilen så de altid kan ses af følgere og nye følgere.

Tag/tagge

At tagge en er at nævne en anden bruger på et sociale medie med deres navn eller brugernavn. Kan bruges ved konkurrencer på Facebook for at få deres følgere til at tagge deres venner, så de når ud med en større rækkevidde. Det giver potentielt nye følgere og dermed kunder.

Har du brug for hjælp til sociale medier?

Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe dig.