BLOG

Hvor ofte skal du poste på SoMe?

Det spørgsmål er ofte stillet !

Der er desværre ikke et ensartet svar til det spørgsmål, men der findes nogle generelle forholdsregler, der vil kunne hjælpe dig til at træffe en beslutning om, hvornår du skal poste et opslag for din virksomhed.


Det rigtige interval i mellem opslag vil variere af en række forskellige faktorer, som jeg vil beskrive for dig i dette indlæg.

“Forstå hvilket behov de har, hvorfor de følger netop dig og fortæl dem, hvorfor du kan hjælpe dem med deres problem eller udfordring.”

Forstå din målgruppe

Uanset hvilken markedsføringsaktivitet du laver, inklusiv blog indlæg, er lige så effektiv som hvis man stiller sig op og råber på gaden, hvis ikke du forstår modtagerne, altså din målgruppe.

Ligesom den varer eller service du sælger, så ligger der tanker forud for at du sælger hvad du gør.

Du ville forinden have tænkt om dette produkt kunne falde i din målgruppes smag og behov og det samme skal gælde for din markedsføring.

Du er nød til at forstå din målgruppes adfærd online, hvilket indhold søger de, på hvilket tidspunkt af dagen og hvor længe vil de bruge på indholdet før de klikker videre.

Forstå hvilket behov de har, hvorfor de følger netop dig og fortæl dem, hvorfor du kan hjælpe dem med deres problem eller udfordring.

Find ud af hvornår dine følgere er online. Hvis de bruger en time om ugen online og for det meste på en mandag, så er der ingen grund til at ligge alt din energi på et opslag en fredag.

Kvalitet VS. kvantitet

Du har helt sikkert tonsvis af viden du kan bidrage med, men som med alt her i livet, så er kvalitet bedre fremfor kvantitet.

Forbrugere bliver dagligt eksponeret for sindssyg mange reklamer, tilbud og information og det ønsker vi faktisk ikke. Derfor er streamingtjenester så populære, så vi kan få indhold uden reklamer. Og er det der ikke som udgangspunkt, så kan man som oftest betale sig for “musik uden reklamer” eks.


Hvis du poster ofte og fylder din markedsføring med ligegyldige fyldord, vil det være uinteressant og føre til at trafikken til din side falder.


Forstå dit publikum, forstå deres behov, skriv så du skaber værdi for dine læsere, skriv så du “uddanner” dem om dine produkter eller service.

Værdifuld information og indsigt vil derimod skabe trafik, skabe salg og Google belønner dig.

Realistisk og konsekvent

Egentlig er der som sagt ikke et korrekt svar, til hvor ofte du skal poste, men ideelt set bør de fleste virksomheder skrive 2-4 opslag om ugen. 

Og dog skal det siges at en gigant som Nike, i skrivende stund ikke har postet et opslag på Facebook siden 28. januar 2018 – dog oftere på Instagram, så din strategi afhænger af flere faktorer.


Vigtigheden ligger dog for de fleste virksomheder, som ikke har samme størrelse som Nike, i at holde sit publikum interesseret og opmærksom på sin eksistens. Samtidig at holde SEO-scoreren oppe og forbedre placeringen ved en søgning. 


Men realistisk skal man huske på sine evner og ikke matche hverken sig selv eller dit output med andre store virksomheder.

Hver virksomhed er forskellig i sin størrelse, ressourcer at gøre godt med og forskellige konkurrence parametre for branchen.

Du skal blot have dit publikum for øje og hvis du kun har ét men stærkt indlæg om ugen, så er det nok.

Hellere ét end tre dårlige om ugen.

Har du brug for hjælp til at lave nyhedsbreve?

Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe dig.